Як я використовую свої вірші на уроках


Конспект уроку (10кл.)
Тема. Нітроген оксиди. Їх фізичні і хімічні властивості. Застосування.
Мета. Поглибити та конкретизувати знання про властивості оксидів на прикладі оксидів Нітрогену; формувати вміння застосовувати теоретичні знання для розв'язання завдань на хімічні властивості оксидів; удосконалювати вміння складати рівняння реакцій; розвивати логічне мислення; виховувати бережливе ставлення до природи; розвивати творчі здібності учнів.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: таблиця "Періодична система хімічних елементів".

Хід уроку
І. Організаційний етап.
II. Перевірка домашнього завдання.
III. Актуалізація опорних знань.
1. Самостійна робота,
І варіант
1) Дайте характеристику хімічних властивостей амоніаку, використовуючи хімічні рівняння.
2) Яку масу амоній хлориду можна одержати з 10 г хлороводню і 11,2л амоніаку (н. у.)?
ІІ варіант
1) Дайте характеристику хімічних властивостей солей амонію, використовуючи хімічні рівняння.
2) Які об'єми азоту і водню (н.у.) необхідні для отримання 6 л амоніаку, якщо вихід реакції становить 20 % ?
2. Колективна гра «Ланцюжкова реакція».
Перевіряються елементарні теоретичні знання властивостей амоніаку.
- Яка молекулярна формула амоніаку? (NН3.)
Відповівши на це запитання, один з учнів пропонує наступне запитання, яке логічно випливає з його відповіді. Наприклад: зобразіть електронну будову молекули амоніаку.
Ланцюжок запитань продовжує наступний учень за вказаним алгоритмом.
Ланцюжок закінчується на запитанні про хімічні властивості амоніаку.
3.Фронтальна робота.
Учні працюють над проблемними запитаннями.
1) Як можна розділити суміш газів, що складається з О2 і NН3? (Пропустити крізь воду, амоніак вбереться нею.)
2) Що відбудеться під час розчинення амоніаку у воді? (Амоніак реагує з водою з утворенням лугу.)
3) В одній фарфоровій чашці випарували водний розчин амоніаку, у другій — розчин їдкого натру. Чи можна, не проводячи ніяких дослідів, у цьому переконатися? (У чашці, де був їдкий натр, залишилися кристали, а друга чашка - порожня.)

IV. Вивчення нового матеріалу.
1. Мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми, мети і завдань уроку.
Молекули цих дивовижних речовин
Лиш два складають елементи,
Вони пануючі у всі моменти,
І Оксиген один із них...
Ви, напевно, зрозуміли, що сьогодні ми будемо говорити про оксиди, а саме. про оксиди Нітрогену. Учні записують тему уроку.
2. Розповідь вчителя.
Нітроген утворює найбільше оксидів, в яких проявляє ступінь окиснення від +1 до +5:
                              +1         +2      +3        +4          +5
                       N2O, NO, N2O3, NO2, N2O5

Аж п’ятеро синів король той має,
Усі вони оксиди – рік по року,
Тому валентність різну проявляють…

3. Розповіді учнів.
Учні характеризують оксиди Нтрогену. Обговорюють їх властивості, аналізують їх подібність та відмінність. Знаходять паралелі у підготовлених ними віршованих рядках про ці речовини та їх властивості. Записують на дошці та у зашитах рівняння реакцій.
1-й учень
N2O - безбарвний газ із приємним запахом. Використовується у медицині для наркозу. Єдиний з оксидів нітрогену не отруйний. Всі інші оксиди Нітрогену отруйні.
вдача в них не дуже дружелюбна,
Ба навіть агресивна до живого,
Усі на організми діють згубно,
Окрім оксиду Ен-два-о одного.

Легкий, безбарвний і газоподібний,
Веселий із приємним ароматом,
З усіх один він до наркозу здібний,
Серед усіх є наймолодшим братом.
В давнину називали нітроген(І) оксид «веселильним газом» через його легкі наркотичні властивості .
 2-й учень.
NO – безбарвний газ, без запаху, нерозчинний у воді. На повітрі легко окиснюється, перетворюючись на бурий газ нітроген(IV) оксид.
N2O i NO - несолетворні оксиди. Решта оксиди Нітрогену солетворні (утворюють кислоти).
Ен-о – оксид під стать малому брату,
Їх двох відносять до несолеродних.
Там само газ, але без аромату
І відмовляється від процедур він водних.

Та це для нього невелика втрата,
Бо легко він окислюватись може
Ну просто на повітрі і на брата
Стає як дві краплини схожий.
Учні записують на дошці і в зошитах рівняння реакцій окиснення нітроген(II) оксиду:
2NO + O2 = 2NO2
Цей братик – Нітроген оксид четвертий,
У колах прозваний “хвостом лисячим”,
Тому що бурий, а який упертий -
Ну прямо має він отруйну вдачу.
3-й учень.
NO2 - бурий газ із характерним запахом, добре роз- чинний у воді, бо реагує з нею.
NO2- відрізняється від інших кислотних оксидів тим, що не має власної кислоти. Продуктами його реакції з водою є дві кислоти: нітратна і нітритна.
 Про ці кислоти говориться в рядках вірша як про сестер:
сестричок виховав як тато -
Дві кислоти – Нітритна і Нітратна.
Подібні дуже…
Учні записують на дошці рівняння реакції між нітроген(IV) оксидом і водою:
                             +4                                +5                +3
                        2NO2 + H2O = HNO3 + HNO2
Реакція є окисно-відновною. В ній окиснюється і відновлюється один елемент – Нітроген. Частина його атомів підвищує ступінь окиснення від +4 до +5 (у сполуці HNO3), а решта знижує його від +4 до +3 (у сполуці HNO2).
У присутності кисню утворюється тільки нітратна кислота.
Учні записують рівняння реакції:
4NO2 + H2O + O2 = 4HNO3
4-й учень.
Інші оксиди: нітроген(IІІ) оксид і нітроген(V) оксид – не гази.
А інші два брати – уже не гази:
Ен-два-о-п’ять – речовина тверда і біла.
Нітратну кислоту й нітрат одразу
З водою він утворить швидко й вміло.
N2O5 - білі кристали, солетворний (кислотний) оксид, реагує з водою, утворюючи нітратну кислоту:
N2O5 + H2O = 2HNO3
При взаємодії з лугами – нітрати:
N2O5 + 2KOH = 2KNO3 + H2O
Учні записують рівняння реакцій.
5-й учень.
 N2O3 - темно-синя рідина, солетворний (кислотний) оксид. При розчиненні у воді утворює нітритну кислоту.
Ен-два-о-три – рідкий і темно-синій.
З водою також сполучається охоче.
Нітритній кислоті одні єдиній
Він вірний. З нею він дружити хоче.

Учні записують рівняння реакції:
N2O3 + H2O = 2HNO2
Відмічаємо закономірність: чим вища валентність Нітрогену в оксиді, тим більшою мірою виражені кислотні властивості оксиду і відповідної кислоти.   

V. Закріплення і узагальнення знань.
Проблемне питання
- Відомо, що під час грози дощова вода являє собою дуже слабкий розчин нітратної кислоти. Чому? Напишіть рівняння реакції, що відбуваються при цьому.
Відповідь:
Під час грози відбувається окиснення азоту з утворенням нітроген(ІІ) оксиду:
N2 + О2 = 2NO
Нітроген(ІІ) оксид легко окиснюється на повітрі до нітроген(ІV) оксиду
2NO + О2  = 2NO2
Нітроген(ІV) оксид розчиняється у воді, і при цьому утворюється нітратна і нітритна кислоти:
2NO2  + Н2О = НNO3 + НNO2

Повідомлення учня.
Нітроген(ІV) оксид у вигляді «лисячого хвоста» викидається в атмосферу заводами, що виробляють нітратну кислоту і є шкідливими для всього живого. Тепер знайдено ряд хімічних способів боротьби з «лисячими хвостами». Наприклад, оксид нітрогену(ІV) розкладається з допомогою каталізатора (паладованого алюміній оксиду) на азот і кисень. Такий спосіб боротьби з забрудненням атмосфери застосовують нині на багатьох сучасних підприємствах. Це дуже важливо ще й тому, що виділення в повітря оксидів Нітрогену призводить до забруднення навколишнього середовища нітратами. З погляду хіміка - це солі нітратної і нітритної кислот, добре розчинні у воді, тому їх важко осадити, відфільтрувати (отже, важко їх позбутися). З точки зору біолога - ці сполуки є формами існування азоту в природі, необхідними факторами життєдіяльності рослин, продуктами метаболізму в людини і тварин. Але з погляду лікарів-гігієністів - це один із чинників антропогенного (пов'язаного з діяльністю людини) забруднення довкілля, «хімізації організму людини».

VІ. Домашнє завдання.
І. Вивчити § підручника про оксиди Нітрогену

2. Розв'язати задачі:
1) Який об'єм азоту, виміряний за нормальних умов, прореагує з киснем, якщо в результаті утвориться 5,6 л нітроген(ІV) оксиду?

2) 3,6 г фосфору прореагувало з 6 л кисню (н.у.). Розрахуйте масу одержаного оксиду, якщо вихід реакції 80%.

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Розв’язування розрахункових задач як засіб розвитку розумових здібностей учнів

Про себе.

Хімічні загадки.